DAS uitvraag Product Owner

Let op: dit is een uitvraag die via ons DAS systeem loopt

Om op deze uitvraag te reageren moet je je registreren in ons Dynamisch Aankoop Systeem (DAS).  Ben je nog niet geregistreerd? Meld je dan aan in het DAS-systeem van Geonovum

Leveranciers die zijn toegelaten in ons DAS krijgen van al onze uitvragen automatisch bericht. Bij belangstelling voor de opdracht kan je dan meedoen in het offertetraject. 

Over Geonovum

Het opdrachtenportfolio van Geonovum ontwikkelt en verbreedt zich; meer onderdelen van de Rijksoverheid weten ons te vinden. Wij zijn voor hen een deskundige en onafhankelijke partner, die in gezamenlijkheid werkt aan de ontwikkeling en het beheer van standaarden en innovatief is in zowel de inhoud als aanpak van ons werk. Geonovum is een organisatie met veel kennis en een rijk netwerk. Onze inhoudelijke specialismen zijn de standaardisatie en architectuur van de geo-informatie infrastructuur. Onze organisatorische expertise ligt in het vermogen verschillende partijen met elkaar te verbinden en samenwerking tot stand te brengen. De cultuur van onze organisatie is gestoeld op vertrouwen, gelijkwaardigheid en openheid en er is een sterke inhoudelijke drive.

In opdracht van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening beheert Geonovum de standaarden voor de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Dit gebeurt in een multidisciplinair scrum team bestaande uit informatie analisten (maken conceptuele informatiemodellen), technisch ontwerpers, informatiemanagers (onderhouden relaties met het werkveld), materie deskundigen (brengen op ad hoc basis specialistische domein kennis in), Product Owner (maakt inhoudelijke keuzes op hoofdlijnen, stelt prioriteiten, stemt af met andere teams en stakeholders op tactisch niveau) en een Scrum Master (faciliteert het proces).

3.1. Werkzaamheden

Geonovum zoekt voor de doorontwikkeling en beheer van de BRO standaarden een ervaren Product Owner.

Als Product Owner ben je verantwoordelijk voor de beheer en doorontwikkeling van nieuwe releases van de BRO-standaarden. Daarbij bepaal je in overleg met onze ontwikkelpartners, stakeholders en opdrachtgevers waar de prioriteiten liggen. De prioritering vertaal je via een concrete vulling van de backlog in een volgorde waarin wordt gewerkt. Je werkt samen met je team en de stakeholders een productvisie en roadmap uit ten behoeve van de BRO-standaarden. Je neemt de leiding bij het prioriteren van de werkzaamheden van het projectteam en vertegenwoordigt Geonovum binnen de organisatie rond de BRO.

De werkzaamheden zijn: Vertegenwoordigen van het klantbelang:

  • Samenwerken met de verschillende stakeholders;
  • Belangen van de stakeholders vertegenwoordigen;
  • Contacthouden met individuele stakeholders op tactisch niveau en in de juiste frequentie;
  • Afstemmen met degenen die op strategisch niveau contact hebben met opdrachtgever en stakeholders.

Samenwerken met Ontwikkelaars:

  • Regisseert “wat” er, binnen welke kaders, moet worden gedaan, maar laat de ontwikkelaars vrij in “hoe” dit wordt gerealiseerd.

Beheren van de product Backlog:

  • Prioriteert de product backlog en bepaalt de volgorde waarin de product backlog Items moeten worden opgepakt.

Monitoren van de voortgang:

  •  Besteedt tijd aan geven en ophalen van feedback van het werk van het team dat de standaarden beheert;
  • Organiseert daartoe samen met het team meetings met stakeholders, zoals onder meer de Sprint Review.

Creëren van een visie (product Goal) op het eindproduct:

  • Weet wat er speelt omdat er verschillende belangen tegen elkaar moeten worden afgewogen;
  • Deelt belangrijke inzichten met betrekking tot het product met de rest van het scrum team, onder meer bij het onderdeel sprint planning.

3.2. Wat zoeken wij

Opleiding, kennis en ervaring

  • Aantoonbaar > 5 jaar ervaring in de informatievoorziening in een of meer van de volgende domeinen/vakgebieden: bodemkunde /geotechniek / geologie / grondwatermonitoring / grondwatergebruik / mijnbouw / milieukwaliteit
  • Aantoonbaar > 3 jaar ervaring met de rol van product owner in een scrum agile werkomgeving
  • Aantoonbaar > 2 jaar ervaring in standaardisatie trajecten
  • Aantoonbare ervaring met het ontwikkel- en bouwproces van de BRO, in het bijzonder de standaarden.

Competenties

  • Verbindend
  • Communicatief vaardig
  • Beïnvloedend
  • Besluitvaardig
  • Adviesvaardig
  • Proactief & praktisch ingesteld
  • Resultaatgericht
  • Oplossingsgericht
  • Politieke sensitiviteit
  • Plannen en organiseren

3.3. Inzet, duur en maximale looptijd

De gemiddelde inzet op de opdracht is circa 16 uur per week.

Start is uiterlijk 1 januari 2026.

De einddatum van de opdracht is beoogd op 31 december 2026 met maximaal 2 (twee) optionele verlenging(en) van 12 (twaalf) maanden dus in totaal tot maximaal 31 december 2028.

3.4. Raming

Totale opdrachtwaarde is begroot op maximaal € 394.000,- inclusief optionele verlenging(en) tot 31 december 2028.

Uitvoering

De standplaats is variabel maar voor Geonovum is het hoofdkantoor te Amersfoort. Op andere locaties alsook hybride werken wordt in overleg vastgesteld.

3.5. Aantal kandidaten en procedurele aspecten

Voor deze specifieke opdracht is per deelnemende organisatie een maximum aantal kandidaten opgelegd, u kan tot 2 (twee) kandidaten voorstellen.

Geonovum nodigt tot maximaal 2 (twee) kandidaten uit voor een verificatie-/matchgesprek. Dit verificatie-/matchgesprek vormt de finale keuze voor de kandidaat (voorgenomen gunning).

Indien u uiterlijk op de werkdag voor de geplande evaluatie-/matchgesprekken geen uitnodiging heeft ontvangen, kunt u ervan uitgaan dat u niet tot de eindselectie bent toegelaten 

4. Wensen en Eisen en relevante stukken voor deze opdracht

In dit hoofdstuk staan onze Eisen voor de opdracht in 4.1.

Onze wensen, de kwalitatieve (sub)gunningscriteria, vindt u terug in 4.2 Wensen.

In 4.3 vindt u de voorgenomen Overeenkomst en relevante bijlagen alsmede voor deze aanvraag relevante vragen ten behoeve van onze eigen administratieve vastlegging.

Heeft u vragen? Gebruik dan uitsluitend de knop Vragen voor afstemming gedurende de openstelling voor indienen van vragen. Zie de Planning. Berichten of e-mails en dergelijke op andere wijze ingediend worden niet in behandeling genomen.

Wilt u zich er a.u.b. van overtuigen dat alle Eisen in 4.1 eenduidig en helder terug te vinden zijn in de upload / tekst / CV? Graag het eventuele toelichting vak niet leeg laten.

Geonovum geeft bij elke vraag aan hoe we deze kunnen verifiëren/beoordelen.

De standaard waarde voor toelichting in de beantwoording is 4000 tekens (ca. 1 A4); als hiervan afgeweken wordt is dit expliciet aangegeven.

4.1. Eisen

1. Aantoonbaar > 5 jaar ervaring in de informatievoorziening in een of meer van de volgende domeinen/vakgebieden: bodemkunde/ geotechniek / geologie / grondwatermonitoring / grondwatergebruik / mijnbouw / milieukwaliteit.

2. Aantoonbaar > 3 jaar ervaring met de rol van product owner in een scrum agile werkomgeving.

3. Aantoonbaar > 2 jaar ervaring in standaardisatie trajecten.

4. Aantoonbare ervaring met het ontwikkel- en bouwproces van de BRO, in het bijzonder de standaarden.

5. Verklaring omtrent Gedrag (bij gunning opdracht).

6. Maximaal uurtarief voor de initiële periode van € 155,- per uur exclusief btw en inclusief alle bijkomende kosten.

Alleen in geval van Gunning vereist Geonovum een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) van de kandidaat.

Deze VOG dient uiterlijk 2 (twee) werkdagen na de ontvangst van de door Geonovum ondertekende Overeenkomst aantoonbaar te zijn aangevraagd en zo spoedig mogelijk overlegd. U stemt er expliciet mee in dat oplevering van uw VOG aan Geonovum een randvoorwaardelijkheid is. Het niet overleggen van een Verklaring omtrent Gedrag leidt tot vernietiging van de Overeenkomst. Ook stemt u er mee in dat we een uiterste fatale termijn onderkennen gelijk aan 4 weken na aanvraag. in elk geval dient voor ommekomst van de betaaltermijn van de eerste factuur de VOG voor kandidaat te zijn opgeleverd aan Geonovum. U draagt zelf de kosten van deze VOG en u stemt er mee in dat Geonovum de validatie zal doen van deze VOG.

Kandidaat is beschikbaar voor verificatie-/matchgesprek op dinsdag 2 december 2025 tussen 13.00 en 15.30 uur.

4.2. Wensen

Aantoonbaar > 5 jaar ervaring met acteren in een omgeving met verschillende belangen, in staat om draagvlak te creëren en dat om te zetten in resultaten.

Graag in een toelichting duidelijk beschrijven.

Kandidaten dienen dit tevens aan te tonen tijdens het verificatie-/matchgesprek. 

Aantoonbare ervaring met het werken in projectteams.

Graag in een toelichting duidelijk beschrijven.

Overig

Kandidaat is per 1 januari 2026 beschikbaar.

Geen updates meer missen?

Automatisch op de hoogte blijven? Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven.