Tilburg publiceert webservice in nationaal georegister

01 januari 2012

Gemeente Tilburg heeft in december 2011 als eerste Nederlandse gemeente een webservice van haar topografische basiskaart in het nationaal georegister aangemeld. Wie op het nationaal georegister zoekt op “Tilburg”, vindt de service en kan haar direct bekijken.

Objectgerichte basiskaart

Peter Bekkers is teammanager geo-informatie bij de gemeente Tilburg. Hij vertelt: “Tilburg heeft haar basiskaart volledig objectgericht opgesteld. Het is dus geen lijnenkaart zoals de Grootschalige Basiskaart Nederland, maar een ingevulde vlakkenkaart. Intern zijn we bezig onze geo-informatievoorziening op te waarderen naar de eisen van deze tijd. Webservices spelen daarbij een centrale rol. Uiteindelijk zijn die webservices te raadplegen op ons interne informatiesysteem. De meer algemene webservices gaan we ook gebruiken op onze gemeentelijke website. De basiskaart is er daar één van. Het leek ons handig om deze algemene basiskaart dan ook direct bekend te maken op het nationaal georegister.”

In de etalage

Met de bekendmaking op het nationaal georegister, komt de service in de etalage te staan. Andere gebruikers kunnen hem zo makkelijker vinden. Waar zouden anderen deze webservice voor kunnen gebruiken? Peter: “Daar hebben we het op de afdeling wel eens over gehad. Tilburg is een studentenstad. Door deze data als webservice aan te bieden hopen we te stimuleren dat studenten nieuwe ontwikkelingen bouwen op onze informatie."

Geschikte ondergrond

“Zelf gebruiken wij de service als ondergrond voor uiteenlopende thema’s. De vormgeving is sober, zodat je de thema’s die je er op projecteert goed ziet. Onze bestemmingsplannen bijvoorbeeld. Maar ook thema’s als monumentale bomen, gemeentelijke monumenten, publiekrechtelijke beperkingen, vliegfunnels, ontgravingen, brandkranen. Kortom, alle informatie met een ruimtelijke component waaraan ambtenaren binnen de gemeente behoefte hebben, kunnen wij visualiseren in ons informatiesysteem.”

    Afbeelding verwijderd.

Een webservice is tegenwoordig zo gemaakt

Je vertelt dat jullie bezig zijn met het vernieuwen van jullie GIS (geografisch informatiesysteem). Jullie gaan naar een webbased systeem. Wat is het voordeel van webservices? “Ik vind het snel werken. Het is ook goed te beheren. Van mijn collega’s begrijp ik dat als de brondata goed zijn, we met de huidige software heel makkelijk services kunnen maken. Je hoeft geen maatwerkoplossingen te ontwikkelen, waarbij het nodige programmeerwerk in de database komt kijken. Je haalt de gegevens op en bij wijze van spreken doe je ‘rechtermuisknop, opslaan als’ en je hebt je webservice. Zo makkelijk zal het vast ook weer niet gaan, maar het is wel een stuk eenvoudiger geworden. Voor de toegankelijkheid van je gegevens is dat een absoluut winstpunt.”

Eerst kijken of iets er al is

Wat is de meerwaarde van een nationaal georegister voor jou? “Wat wij heel belangrijk vinden, is dat we niet het wiel opnieuw uitvinden. Als wij een topografische ondergrond willen van de omgeving van Tilburg, dan gaan we die niet direct zelf maken, maar kijken eerst of die al beschikbaar is. Daarvoor is het nationaal georegister natuurlijk heel goed. Er zijn al heel veel aanbieders van open data. Die zoeken we via het register op. Daar vinden we een link naar de service en klaar. Andere gegevens die we via het nationaal georegister kunnen zoeken, zijn bijvoorbeeld milieuzoneringen die over de gemeentegrens gaan en de gegevens die de provincie, de waterschappen of Rijkswaterstaat bijhouden. Die wil je gebruiken vanaf de bron. Met webservices gaat dat veel makkelijker en efficienter. En daar doen we het voor.”

Afbeelding verwijderd.

Geen updates meer missen?

Automatisch op de hoogte blijven? Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven.