Update werkgroepen 3D doorbraak

15 mei 2015

Op 20 en 21 januari vond de eerste werkconferentie plaats van Doorbraak 3D. Doel van de bijeenkomst was het definiëren van mijlpalen voor 3D ontwikkelingen. In maart zijn de werkgroep trekkers opnieuw bij elkaar gekomen om activiteiten en plannen op elkaar af te stemmen. Een update:

3D gaming

De werkgroep 3D gaming zit niet stil. Op 10 juni is er een workshop bij Tygron in Den Haag. Doel is het opstellen van een uitnodiging aan alle 3D-doorbrakers voor een sessie waarin de terminologie vastgesteld wordt en de verdere vervolgstappen richting de gestelde mijlpalen wordt gedefinieerd.

3D kerndata

De werkgroep 3D-Kerndata heeft gewerkt aan de criteria die maken dat we sommige datasets wel tot kerndata willen rekenen, maar andere niet. Daarbij kwam ook de vraag op wat het uitmaakt of je iets tot „3D-kerndata” rekent of niet. Welke meerwaarde of verplichting levert dat eigenlijk op voor bronhouders en gebruikers? De werkgroep wil belanghebbenden na de zomer de gelegenheid geven om hierover mee te denken. Ook overweegt de werkgroep om een student te vragen om te inventariseren welke Nederlandse datasets volgens deze criteria tot 3D-kerndata zullen worden bestempeld.

3D stedenbouwkundig advies

De werkgroep 3D in Stedenbouw en Leefomgeving maakt een businesscase waarin zij gaan uitleggen waarom het gestructureerd werken in 3D uiteindelijk geld op gaat leveren. Binnen de ruimtelijke ontwikkelingsketen wordt natuurlijk al in 3D gewerkt, alleen meestal gefragmenteerd en ongestructureerd. Door deze keten te stroomlijnen zal hij uiteindelijk goedkoper worden. Na de vakantie brengt de werkgroep dit in beeld door voor de stappen binnen een ruimtelijk project te beschrijven hoe ze nu worden uitgevoerd en hoe dit effectiever zou kunnen en wat hiermee natuurlijk bespaard kan worden.

3D ontsluiting

Binnen de werkgroep ontsluiting van 3D data wordt momenteel druk geëxperimenteerd met het online publiceren van 3D stadsmodellen als streaming webservices, die te raadplegen is via een JavaScript/WebGL viewer binnen ArcGIS Online. Voor de 3D ondergrond op de globe wordt gebruik gemaakt van een DTM gebaseerd op het AHN2. Een volgende stap is om met data met andere eigenschappen te experimenteren, zoals de 3D TOP10NL. Na dit jaar wordt doorontwikkeld om ook andere typen data te kunnen ontsluiten als 3D services, zoals puntenwolken en textured mashes.

Zie voor meer informatie ook de werkplannen die zijn opgesteld door de verschillende werkgroepen.

Geen updates meer missen?

Automatisch op de hoogte blijven? Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven.